středa 20. listopadu 2013

Plstěné drobnosti

Někdy v roce 2010 jsem si zkusila plstění jehlou, známé také jako suché plstění. Chtěla jsem zpracovat zbylou vlnu a tak jsem si naivně myslela, že mi půjde vlna vyčesat kovovým kartáčkem na semiš. To nešlo a tak jsem zkusila použít přízi jako takovou. Plstila jsem pomocí vykrajovací formičky nejdřív na kousku molitanu, později na kartáči. Na první pokus jsem vybrala vlněnou přízi, později jsem zjistila, že jehla prováže i přízi směsovou či umělou.

Tímto způsobem vznikly kytičky, které připevním na drátek a použiji jako zápich do květináče. Šla by z nich vytvořit i girlanda na okno nebo dekorace na záclonu. Vlastně jednou je mohu použít tak a jindy jinak:-)


 Abych měla kytičky stejně silné, naměřila jsem si použitou přízi, tu jsem "zamotala" do vykrajovací formičky a jehlou píchala a píchala a píchala a píchala.....Občas jsem formičku otočila a pracovala z druhé strany. Je nutné tvar pravidelně oddělovat od podložky (molitanu či kartáče). Důležité je dobře propojit kraje a snažit se píchat rovnoměrně po celé ploše. Žlutý střed je připlstěný  před dokončením.


Takhle vypadá jehla na plstění. Prodávají různé velikosti a je možné si koupit i jejich držák. Pak se dá plstit i více jehlami najednou. Já jsem ji držela jenom v prstech  a docela to šlo.


První pokusy s vlněnou přízí ve tvaru srdíček


Píchala jsem u televize a občas to odnesl i prst:-). Jehla je tenká a už jsem i nějakou dokázala zlomit, je třeba pracovat s citem a nebodat až do dřeva.

Pokračování příště:-) a můžete se těšit na "obrácený plstěný adventní kalendář" 

Hezký večer. Zuzana

13 komentářů:

  1. Jé, Zuzko, svým příspěvkem jsi udělala velkou radost. Nejdřív ale musím pochválit, kytička i srdíčko vypadají moc hezky. Já chci s dětmi na kroužku zkusit plstění. Jestli tomu rozumím, ty jsi nepracovala s plstící vlnou? Zuzko, můžu ti napsat mejlík a zeptat se ještě na nějaké rady? Děkuju, D. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Samozřejmě můžeš napsat - koralkydnu@gmail.com ano, použila jsem obyčejnou přízi:-)

      Vymazat
  2. Zuzko to je skvělý! Jsi šikulka:-)

    OdpovědětVymazat
  3. Tak to jsem vůbec netušila, že jde plstit i vlna jako příze, holky plstily z plstící vlny a jehly ty se jim taky lámaly :-)) Už se těším na tvůj kalendář :-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to také nevěděla a tak jsem to zkusila:-) a nemusí to být čistá vlna.

      Vymazat
  4. Odpovědi
    1. Ahoj Maruško, já bych toho chtěla ještě tolik zkusit.....a kolik toho ještě neumím.....Když už si večer pustím televizi, nedokážu sedět s prázdnými rukama. Před lety jsem i na návštěvy jezdila s pletením či háčkováním. Hezký večer Zuzana

      Vymazat
  5. Zuzko, co ty všechno neumíš...a bude kalendář, no to se těším!
    Hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Plstění pomocí vykrajovacích formiček je jednoduché a je to hlavně o trpělivosti.Tak já zítra napíšu příspěvek o tom kalendáři:-)

      Vymazat
  6. Krásné výtvory. To jsem zatím nikdy nezkoušela.

    OdpovědětVymazat
  7. Juuj, máš to krásne. :) Snažila som sa pochopiť postup, ale zmysel mi to vôbec nedáva. Ako môžem s ihlou vypichať z vlny také rôzne tvary...to je pre mňa záhada.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jehla je speciální, má na sobě takové drobné zoubky a ty vzájemně proplétají jemná vlákna. Z příze si odmotám část vlákna "zmuchlám" ho do vykrajovací formičky - asi takové množství, jak silná je formička, vše položím na kartáč na šaty nebo kousek molitanu a jehlou píchám a píchám a píchám. Příze se začne spojovat....občas nutno otočit a oddělit od plstící podložky. Pokusím se nafotit postup:-) ahoj Zuzana

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a za vložený komentář. Zuzana