pondělí 23. února 2015

Stále mě baví....

...hledat své předky:-) 

Měla jsem štěstí, že dvě vesnice mých pra pra....... rodičů mají na netu přístupné matriky, u dalších  farností si musím počkat na jejich digitalizaci. Snad to bude letos a příští rok by měla být data přístupná na netu:-)
 
Procházím si, a znovu ověřuji, získané údaje, učím se číst staré zápisy. Někdy se mi vede a jindy tápu. Čím dál jsem, tím je zapisovaných údajů méně a méně.....
 
Takhle vypadá zápis v matrice narození z roku 1768 jedné z mých pra pra pra pra pra babiček,
 
 
a na tomto zápisu se v roce 1789 vdávala,
 

oba údaje jsou ze sbírky matrik SOA v Zámrsku.

Procházím i dochované a zveřejněné sčítací operáty. Díky tomu vím, že jeden můj pradědeček byl ve svých jedenácti letech sám ve službě, otec byl vdovec a sloužil jinde. Byla to velká náhoda, že jsem ho dokázala najít u cizí rodiny.

Mám i další zajímavosti a tak přemýšlím, jakým způsobem je uspořádat. Asi zkusím sepsat částečné kroniky jednotlivých rodů.

Hledám informace o předcích, kteří byli v 1. světové válce a vrátili se domů. Zjistila jsem, že se dá bádat i v muzeu:-)

A jedna nit vede na Slovensko, nejspíš tam budu muset zajet pro informace z "živé" matriky.

Mám domluvené setkání s jedním pánem, který sestavuje rodokmen stejného příjmení, jako měl můj dědeček. Příbuznost ještě musíme prověřit, ale moc se těším. Konkrétní termín jsme si zatím nedomluvili, čekám na lepší počasí a až přestanou chřipková onemocnění.
 
Zkusila jsem kontaktovat pána, myslím si, že by to mohl být ten, který byl vloni v červenci v naší obci a sháněl se po jednom příjmení. Asi vůbec netuší, že dal podnět k mému novému koníčku:-) Tak pevně věřím, že se mi ozve a že to bude on:-)
 

18 komentářů:

  1. Zuzko, tak to je nádherný počin. Už několikrát jsme se s mou sestrou domlouvaly, že bychom něco obdobného mohly vyzkoušet. Musí to být fakt zajímavé. Hned ji budu informovat kam se až dá "zajít". Díky. Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Álo, doufám, že se dostanu ještě dál:-) tak nejdál, kam až to půjde. Určitě začněte a hlavně si shromážděte informace od rodiny, dokud máte od koho. Já se už mohu zeptat jenom mamky a tu to baví také. Hezký zbyteček února. Zuzana

      Vymazat
  2. Moc gratuluji k nalezu az do roku 17.. sve pra pra mam jen od zacatku 20 stoleti ale je pravda ze jsem takhle jedte nehledala o to vic me to laka vedet kdo jsem co mam za ruzne prace v genech. Krasna zabava jen tak dal.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Radano, tak to zkus, matriky ze Slovenska jsou v indexu na Family Search a dá se v nich docela dobře hledat. Jak jsem psala výše, chce to mít co nejvíc informací z rodiny od pamětníků. ahoj Zuzana

      Vymazat
  3. Zuzko, držím Ti palce v badatelské činnosti. Také by se mi to líbilo, víc vědět o předcích. Dcera také hledala v Zámrsku v archivu ,ale když narazila na schwabach, dál se nedostala. Ahoj. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Maruško, já mám to štěstí, že jedna farnost má matriky na netu a já si je stáhla do PC. Už jsem je prošla mockrát a snažím se naučit je číst - někdy to jde, jindy ne. Tak to nechám a k zápisu se vracím později. Uvažuji i o kurzu čtení starých textů - baví mne to. ahoj Z.

      Vymazat
  4. Jsi pilná Zuzko:-) Možná taky zkusím .... ale dřív jak v důchodu to asi nebude:-)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Ajko, tím, že mám matriky v notebooku, mohu v nich bádat po chvilkách. Je to moje zábava místo televize (až na některé pořady). Hodně archivů má matriky k prohlížení na svých stránkách - je otázka, jak dlouho tam budou přístupné a zdarma. - asi bych začala co nejdřív. ahoj Z.

      Vymazat
  5. Jsi šikovná, že se v těch matrikách vyznáš - já to zkoušela a nějak jsem zakufrovala a nemohla dál. Tak hodně úspěchů přeji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám to štěstí, že se předkové pohybovali v jedné oblasti (zpravidla) a že tu oblast znám. Je to o hodně jednodušší. Občas se také "ztratím", tak to nechám a vracím se k hledání později. Snažím se mít údaje z více zdrojů - prověřuji jména na MyHeritage. Už se mi po víc jak půl roce podařilo vyřešit některé záhady a nejasnosti. Tak to zkus znovu, určitě už budeš mít úspěch. ahoj Zuzana

      Vymazat
  6. Moc se mi to líbí:) historie vlastní rodiny je úžasná:) Jen přemýšlím, jak se učíš číst ty staré texty?:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Index k matrikám je psaný později a je čitelnější. Podle známých slov se snažím přečíst i další.....na stránkách Univerzity Pardubice je "cvičebnice" na čtení starých textů - je tam snímek z matriky a když se klikne na konkrétní řádek, objeví se dole přepsaný. V knihovně se dají půjčit knížky - slabikář a čítanka starých textů.....Na různých genealogických fórech odborníci "čtou" různé záznamy. Uvažuji o tom, že si zaplatím kurz čtení starých textů.....baví mne to a tak si "rozšiřuji obzory".

      Vymazat
  7. Ahoj Zuzi, jsme na tom stejně. Také pátrám a pátrám. Dopátrala jsem a po čase jsem zjistila, že začátek mého rodokmenu byl mylný - dvě stejná jména a přijmení a byla jsem někde jinde. Nyní jsem se už dopátrala a teď jenom vše dát na papír. Je to krásné vidět jména a podpisy mých předků, moci si sáhnout na minulost. Přeji ti mnoho štěstí, ať se ti daří. Iva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Ivuš, budeš mít své stránky s rodokmenem? Jaký máš plán s tím "papírem". Zatím jsem ještě nevyčerpala všechny informace z matriky - čekám na digitalizaci dalších farností. Ještě potřebuji nahlédnout do "živých" matrik.....já mám tolik plánů. Každou rodinu mám sepsanou na jednom listu a na barevném lístku napsáno, kde ještě mám pátrat a jaké informace potřebuji. Všimla jsem si, že podpisy osob z minulosti jsou někdy hodně podobné těm novějším:-) Na sčítacích operátech je podepsán jenom majitel bytu - můj pradědeček moc krásně psal a to už mu bylo docela dost let:-) ahoj Z.

      Vymazat
    2. Zuzanko, papír si dám do rámečku a pověsím. Je to pro mne velké poznání a to chci předat i svým dětem. Je dobré vědět
      odkud jsme přišli, kde máme kořeny. Já hledala jen přímé potomky. iva

      Vymazat
  8. Ahoj Zuzi, mám zpracovaný rodokmen podle příjmení. Se vším, co jsem našla, fotky osob, fotky domů atd. Kurz čtení myslím že není úplně nezbytný, myslím, že jsem Ti posílala okaz na stránky kde je tabulka jednotlivých písmen jak se psala v období cca 300 let. To mi opravdu hodně pomohlo, než jsem se naučila "vidět". No a co nevím, tak se zeptám jinde :-) Jinak jsem momentálně zaseklá v 1649.. Příjmení po chalupě - to je lahůdka. Jednu ze čtyř větví už sice mám dohledanou kam to šlo ale teď pátrám po jejich životě, jak žili atd. Ty ostatní větve jsou každá v různé fázi :-) Je to pěkný koníček viď? Ještě k té první světové válce, můžeš si napsat žádost do archivu a oni ti tam vyhledají co mají. Ale raději se moc netěš, ze 4 prapradědečků mi našli jen jednoho, u ostatních jim jakékoliv záznamy chybí, bohužel. Tak hodně štěstí v pátrání.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu a za vložený komentář. Zuzana